Mám pre vás dôležitú otázku. Naučil vás už niekto niekedy správne jesť?

Áno samozrejme, na internete je mnoho ideálov stravovania, ktoré sa teoreticky zdajú byť dokonalé. Avšak, fungovali vám aj v praxi? Alebo už ste tiež zmätený z toho, že čo je pravda a čo lož?

Nežite pre jedlo. Jedzte pre život. Dnes vám ukážem, ako na to.

Čo získate?

  • zistíte návod na to, ako sa prestať prejedať
  • začnete jesť zdravšie
  • začnete si jedlo viac vychutnávať
  • budete spokojnejší a šťastnejší
  • rozvinie sa u vás prirodzená príťažlivosť k zdravým a čistým potravinám
  • posilnite organizmus
  • zbavíte sa mnohých zdravotných problémov.

A to všetko len vďaka tomu, že sa naučíte správne jesť.

Viete odhadnúť správnu porciu jedla? Koľko jedla je treba zjesť, aby to bolo tak akurát? Ako zistíte, či ste vôbec pripravení na jedenie?

Ak nepoznáte odpoveď na tieto otázky a konáte nesprávne, vaša strava vás pravdepodobne vôbec nevyživuje bez ohľadu na to, ako zdravo jete. Naopak, kvôli jedlu si budujete v tele skládku nežiaducich toxínov.

Poďme sa spoločne pozrieť na správne odpovede týchto otázok.

Prvo však zabudnite na všetky stravovacie rady, o ktorých ste si doteraz prečítali. Nič z toho nebolo prispôsobené na mieru práve pre vás. Ayurveda – veda o živote, má jedinečný prístup v porovnaní s tým, čo nás učia dnes.

Podľa tradičnej ayurvedy má každý človek svoj vlastný návod na zdravie, alebo ak chcete, svoj vlastný genotyp. To potvrdzuje už aj moderná veda, čím zaskočila väčšinu odborníkov na výživu a nutričných poradcov, ktorí radia ako cez kopirák.

Nič nie je univerzálne, a to, čo je liekom pre jedného, bude zaiste jedom pre druhého.

Ayurveda to vedela už dávno-pradávno. Zároveň tiež vie, že správne trávenie je základom pre to, ak chce človek byť zdravý a v top kondícii.

Žiadne prášky, žiadne vitamíny, žiadne superpotraviny, žiadne raw, vegánske diéty a ani hladovky. Zabudnite na všetky tieto komplikované ideály. Je to omnoho jednoduhšie.

Stačí sa naučiť, ako funguje vaše telo a následne ho sledovať pri práci. Ayurveda je veľmi praktická veda, takže všetko, čo sa tu dozviete, môžete okamžite odskúšať a overiť v praxi.

Samozrejme, že ešte predtým, než prejdeme k praxi, potrebujeme si priblížiť aspoň v základe teóriu.

Aký máte pohľad na jedlo?

Jedlo je úžasným darom. Dáva nám energiu, prináša spokojnosť, vyživuje myseľ a vedomie a v Ayurvede je zároveň veľmi dôležitou medicínou.

Avšak, vplyvom nadmerného prejedania nám prestáva správne fungovať trávenie, nestrávené jedlo sa začína v tele akumulovať, upchávať kanály a my začíname cítiť únavu, vyčerpanosť, mentálne rozrušenie a zdravotné problémy. 

Z komerčných zdrojov sa dozvedáme, že pre udržanie zdravia by sme mali jesť malé porcie jedla počas dňa. Ale to, čo nás učia, očividne nefunguje. V opačnom prípade, by sa asi množstvo chorých ľudí s nesprávnym vzťahom k jedlu nezvyšovalo, ale naopak.

Trávenie si vyžaduje značné množstvo energie. Od momentu, kedy zjeme surovú formu energie v podobe jedla, sa táto potrava transformuje dlhým procesom, až kým nedozrie v esenciu nášho tela – ojas – nektár, najdokonalejší produkt nášho tela.

Budujte svoj Ojas

Ojas je najdokonalejšie tkanivo, ktoré vzniká postupnou premenou siedmich tkanív. Zo stráveného jedla vzniká lymfa, z nej krv, ďalej svaly, nasleduje tuk, z tuku nervové tkanivo, z neho reprodukčné tkanivo a tento proces dozrievania zavŕši vznik ojasu.

Tento proces formovania tkanív je jasne a zreteľne viditeľný pri formovaní tela novorodenca. Kde z jednoduchých tkanív, ako je lymfa a krv, vznikajú zložitejšie a komplexnejšie.

Je to, ako keď z mlieka vzniká maslo a z masla ghí, ktoré je esenciou mlieka.

Čo získame vďaka kvalitnému ojasu?

Naša vitalita, imunita, energia, pokožka, spánok, trávenie, duchovná a fyzická sila sú priamo ovplyvnené zásobami nášho ojasu.

Jeho bohaté zásoby sa odrážajú v žiare očí, lesku pokožky, (napr. u detí, ktoré majú väčšinou silný ojas), v silnej plodnosti, húževnatej imunite, silnom trávení a jasnosti mysle.

Existuje silná väzba medzi ojas a duchovným vedomím, keďže ojas je fyziologickým prejavom čistého vedomia.

Naopak, jeho nedostatok sa prejaví vo všetkých systémoch tela. Kruhy pod očami, zamračený výraz v tvári, nevýrazná pokožka s tienistým nádychom, oslabená imunita a plodnosť, úzkosť, oslabená inteligencia a mnoho ďalších príznakov.

Stres, prepracovanie, nedostatok spánku, zlá strava a prejedanie sú najhlavnejšie príčiny vyčerpavania nášho ojasu.

Tiež konzumácia alkoholu, nadmerná námaha, nadmerné vypúšťanie semena u mužov, podvýživa, zlé trávenie a vstrebávanie, emócie, ako smútok, strach, úzkosť, podráždenosť a hnev, to všetko sú faktory, ktoré spôsobujú vyčerpávanie ojasu.

Budovanie energie ojas je umenie. Najlepším spôsobom k dosiahnutiu kvalitného ojasu je čerstvá strava plná nespracovaných potravín.

Preto stále, keď jeme, mali by sme myslieť na to, že jedlo by nám malo budovať ojas.

Ak bude toto esencionálne tkanivo kvalitné, budeme spokojní a akosi prirodzene sa naše problémy s jedením vyriešia, pretože získame inteligenciu a schopnosť prirodzene si voliť to, čo je pre nás dobré a odpľuvnúť si nad tým, čo nás ničí.

Ale ako kvalitný ojas vybudovať? Lebo len jesť zdravo nestačí.

Musíme mať na pamäti, že akákoľvek potravina, ktorú zjeme, je pre telo jedom!

Prečo?

Pretože jedlo, ako surová forma energie nemá s naším telom nič spoločné. Organizmus najprv musí túto formu identifikovať a transformovať tak, aby bola preňho využiteľná. Inak nebude ničím viac, než toxínom – jedom.

A práve tento proces transformácie a premeny surovej formy energie, na formu energie telom využiteľnú, má na starosti agni.

Tráviaci oheň agni – esencia zdravia

Agni je biologický oheň, ktorý riadi metabolizmus. Môžeme ho brať ako neoddeliteľnú súčasť tráviaceho systému v tele, ktorý funguje ako urýchľovač trávenia a metabolizmu. Agni v sebe obsahuje tepelnú energiu, ktorá pomáha v procese trávenia.

Agni sa manifestuje v žalúdku ako tráviaci oheň. Agni je kyslej povahy (tráviace kyseliny a soli, enzýmy, žlč…) a hrá dôležitú rolu pri štiepení a vstrebávaní živín z jedla a celkovej stimulácii trávenia.

Agni je úzko spojený s pohybom Vaty (= princíp vzduchu v našom tele – regulátor pohybu; riadi dýchanie, pohyb čriev, krvný obeh, atď.), pretože, tak ako vzduch (kyslík) je potrebný k horeniu ohňa, tak aj telesný vietor pomáha zapaľovať náš vnútorný oheň.

Agni je tiež prítomný v každom tkanive a bunke, kde je nevyhnutný pre udržiavanie procesu vyživovania tkanív a udržiavanie auto-imunitného mechanizmu.

Agni ničí mikroorganizmy, cudzie baktérie a toxíny v žalúdku, v tenkom a hrubom čreve. Takýmto spôsobom ochraňuje telesné tkanivá.

Dlhovekosť závisí na agni. Inteligencia, chápanie, pozorovanie a porozumenie sú tiež funkciami agni. Farba a jas pokožky je tiež agni (a ojas) a enzýmový systém a metabolizmus sú závislými na agni.

Ak agni funguje správne, tak proces štiepenia jedla, absorpcie (vstrebávania živín) a asimilácie (využívania živín tkanivami a bunkami) budú prebiehať hladko.

Narušenie agni a vznik jedovatých toxínov (áma)

Keď sa agni naruší, metabolizmus je tiež drasticky narušený. Odolnosť tela a imunita sú oslabené. Zložky jedla ostávajú nestrávené a nevstrebané. Akumulujú sa v hrubom čreve, kde vytvárajú páchnucu, lepkavú hmotu.

Tento jedovatý, toxický materiál sa nazýva áma. Všetko, čo nebolo adekvátne strávené naším agni, je áma (fyzická a mentálna).

Áma upcháva, ba doslova lepí črevá a iné kanály, ako napríklad kapiláry a krvné cievy. Príčinou každej choroby je áma. Áma vzniká, keď sú spomalené funkcie agni.

Áma môže byť tiež mentálna. Ak sa nestrávi vnem na mentálnej úrovni, tiež nám to uškodí.

Povedzme, že zjeme jedlo, ktoré nie je úplne najzdravšie, ale zároveň nie je ani tak hrozné. Ale keďže sme fanatici, budeme sa za to, čo sme zjedli preklínať. Aký dopad to na nás bude mať? Taký, že na mentálnej úrovni jedlo nestrávime a keďže telo nasleduje myseľ, jedlo ostané nestrávené aj na fyzickej úrovni.

Preto, prosím Vás, nikdy nemajte zo žiadneho jedla výčitky! Vždy si ho vychutnajte, aj keď nie je práve bona fide, čo sa zdravotného hľadiska týka.

Existuje množstvo ďalších príčin vzniku ámy. Sú nimi napríklad nevhodné miešanie rôznych druhov potravín, prejedanie sa, jedenie bez prítomnosti hladu, jedenie potravín nevhodných pre náš konštitučný typ / genotyp, potraviny kontraproduktívne s ročným obdobím, časťou dňa a pod.

Ktoré stravovacie návyky spôsobujú netrávenie?

Ešte predtým, než odpoviem na otázku, odporúčam vám pozrieť sa na toto. Unikátny checklist, kde vám v 15 jednoduchých krokoch ukážem, ako priviesť svoje trávenie k dokonalosti.

1. Nedostatočné žuvanie jedla

Akonáhle jedlo vstúpi do vašich úst a dotkne sa chuťových pohárikov na povrchu jazyka, slinné žľazy začnú vylučovať slinné enzýmy.

Tie sú nevyhnutné na lubrikáciu jedla a na natrávenie škrobov. V ten istý čas dostanú pankreas, žlčník a tenké črevo inštrukcie, aby sa pripravili na vylučovanie príslušných druhov tráviacich substancií (enzýmov, solí…), ktoré sú nevyhnutné k rozštiepeniu konkrétneho jedla, ktoré práve žujeme, na miniatúrne čiastočky živín.

Jednou z najhlavnejších príčin tráviacich problémov je príliš rýchle hltanie jedla. Nedostatočná produkcia slín spôsobuje, že jedlo v žalúdku nie je dostatočne lubrikované. To veľmi sťažuje jeho trávenie.

Je to niečo podobné, ako keď varíte ryžu. Voda slúži ako médium pre to, aby sa potencia ohňa dostala rovnomerne cez všetky zrnká ryže. Bez nej by sme ryžu asi neuvarili.

Takisto aj sliny, s malým množstvom vody konzumovanej počas jedla, zlepšujú účinnosť tráviacich substancií a pomáhajú túto tráviacu potenciu ohňa rovnomerne rozložiť po celom objeme zjedeného jedla..

Rýchle jedenie indikuje úzkosť, netrpezlivosť a nervozitu. Tiež redukuje produkciu slín v ústnej dutine, čo je hlavnou príčinou problémov so zubami. Jednou z funkcií slín je ochraňovať ústa a zuby pred škodlivými látkami a iritujúcimi baktériami.

Ďalšou funkciou slín je, že vďaka vyššiemu pH pomáhajú ukľudniť prekyslené prostredie žalúdka. Máte problém s pálením žáhy? Tak začnite poriadne žuť vaše sústa.

Podľa Āyurvedy, aby bolo jedlo adekvátne stráviteľné, by sme mali každé sústo požuť aspoň 32x.

2. Nepravidelné jedenie

Zajedávanie malého množstva jedla po celý deň sa stalo populárnym stravovacím trendom, ktorý je prezentovaný ako zdravá stravovacia varianta. Avšak podľa Āyurvedy, trvá asi 5-6 hodín (v závislosti od veľkosti porcie a ťažkosti jedla), kým sa jedlo kompletne strávi.

Príliš časté jedenie oslabuje agni, tráviaci oheň. Takéto jedenie tiež narúša a spomaľuje metabolizmus, čo môže mať za následok priberanie. Jediná varianta snacku medzi jedlami je čerstvé a šťavnaté ovocie, prípadne nejaký nápoj (len určite nie smoothie!)

3. Prejedanie sa

Ako zistiť, že už ste toho zjedli dosť? Grgajte! Vážne. Ak sa Vám prvykrát odgrgne, znamená to, že by ste mali prestať jesť.

Ak ste sa mnoho rokov prejedali, možno ani nie ste schopný zaregistrovať grganie a veľmi veľkú váhu mu nepripisujete. Ale v skutočnosti je to dobrý ukazovateľ toho, že ste zjedli tak akurát.

Sledujte vaše telo pri jedle a akonáhle dôjde k odgrgnutiu, zastavte jedenie.

Āyurveda odporúča, aby sme zaplnili 1/2 objemu žalúdka jedlom, 1/4 vodou a 1/4 nechali pre vzduch (ktorý je nevyhnutný pre trávenie – tak, ako oheň nehorí bez kyslíka, tak ani agni nedokáže horieť a tráviť bez vzduchu).

Prejedanie ma tiež vplyv na naše mentálne a duchovné zdravie. Niektoré typy jedál – presladené, presolené, alebo vyprážané – nám prinášajú chvíľkové uspokojenie, avšak neskôr sa cítime previnilo. Jedlo nám ma prinášať pozitívne emócie, nie naopak. Prejedanie nás odvádza od nášho pravého ja, ktoré je skutočným stavom balansu a harmónie.

4. Jedenie v nesprávnej dobe (napr. v nesprávnej časti dňa / ak nemám hlad)

Opäť, dôsledkom nedodržiavania týchto zásad bude netrávenie, ktoré je hlavnou príčinou zdravotných problémov.

Ak nie ste skutočné hladní, znamená to, že váš agni, tráviaci oheň nie je pripravený na trávenie jedla. Ak neovládnete svoj jazyk a aj napriek tomu sa najete, je viac než isté, že jedlo sa nestrávi a vznikne áma, jedovaté toxíny.

Ako prekonať neovládnutý jazyk a chuť na jedlo bez pocitu hladu?

1. V prvom rade si dajte pohár teplej vody. Vo väčšine prípadoch to zaberie a už vašu chuť nemusíte riešiť.
2. Zjesť kúsok ovocia je ďalším skvelým spôsobom ako ukľudniť neovládnutú myseľ a jazyk a nechať odplávať túžbu niečo zjesť.
3. No a do tretice sa skúste ísť na 10 minút prejsť na čerstvý vzduch. To vám pomôže vyčistiť vašu myseľ.

Čo znamená jesť v nesprávnej dobe? Najideálnejšie je, aby sme jedli 2-3x denne (plus nejaké scnacky v podobe ovocia).

Kedy jesť?

Raňajky: menšia porcia jedla, medzi 7-8 (napr. nejaká sladká kaša s medom a maslom)
Obed: najväčšie jedlo dňa, medzi 12-13 hodinou
Večera: veľmi ľahká, nie neskôr, než po 18 hodine (napr. zelenina, obilie, polievka…)

Skúste to aspoň na pár dní a uvidíte sami, že sa budete cítiť ako nikdy predtým.

Je dôležité, aby ste v čase jedla cítili hlad, ale zároveň je dôležité jesť v pravidelné časy.

Samagni je ideálny stav tráviaceho ohňa. Znamená to vyrovnaný tráciaci oheň. V praxi sa to odzrkadľuje tak, že každý deň máme silný apetít a hlad v pravidelnej dobe – ráno, na obed, večer a do postele odchádzame mierne hladný.

5. Kontraindikatívne potraviny

Podľa Āyurvedy má každé jedlo svoju vlastnú chuť (rasa), energiu (virya) a potráviaci efekt (vipaka).

Chuť (rasa): sladká, slaná, kyslá, pálivá, horká, zvieravá
Energia (virya): ochladzujúca, zahrievajúca
Potráviaci efekt (vipaka): anabolický, katabolický a metabolický

Tak, ako sila nášho agni ovplyvňuje stráviteľnosť jedla, podobnú dôležitosť hrá aj kombinácia potravín.

Ak sa skombinuje príliš veľa potravín, ktoré majú rozdielnu chuť, energiu a potráviaci efekt, agni sa uhasí, spomalí sa produkcia enzýmov a akumulácia toxínov sa umocní.

Chabá kombinácia spôsobuje netrávenie, fermentáciu, hnitie a produkciu plynov a z dlhodobého hľadiska to môže viesť k toxémii a otrave tela.

Môže sa vám to zdať príliš komplikované, ale sú základné kombinácie, ktorým by ste sa mali vyhnúť.

Pre začiatok je dôležité hlavne nemiešať ovocie so žiadnym iným jedlom a jesť ho samostatne. V kombinácii s inými potravinami, napr. obilninami, začne v žalúdku kvasiť, z čoho vznikne kyslé, nestráviteľné „víno“.

 

Poďme si to ešte raz prehľadne zhrnúť tento článok v krokoch, ktoré je potrebné dodržiavať:

1. začnite poriadne žuť svoje sústa
2. naučte sa jesť stále v pravidelnej dobe
3. neprejedajte sa
4. jedzte v správny čas, za prítomnosti apetítu a hladu
5. nekombinujte kontraindikatívne potraviny


Leave a Reply

Your email address will not be published.