Tiež ste si niekedy položili otázku, aký je rozdiel medzi zdravými a chorými ľuďmi, medzi šťastnými a nešťastnými, medzi úspešnými a neúspešnými?…A hlavne, medzi tými, čo majú energiu a tými, čo sú úplne bez života?

Čo robia títo ľudia inak, že dosahujú výsledky, ktoré ja nemôžem dosiahnuť ani bez seba väčšieho zaprenia?

Možno sú vám odpovede na niektoré otázky jasné, len jednoducho im nepripisujete veľkú váhu. Nie je to pre vás dôležité, a tak to ani neaplikujete v živote.

V tomto článku sa pozrieme podrobnejšie na váš životný štýl a na to, ako zmenou troch dôležitých faktorov môžete prekypovať nekonečným množstvo energie. Prezradím vám bližšie, ako na ne, aby vám to v živote lepšie fungovalo. Či už v oblasti zdravia, úspechu, vzťahov, alebo, aby ste sa cítili celkovo viac v pohode.

Ayurveda pripisuje obrovskú dôležitosť tomu, čo nazýva vihara. Vihara zahŕňa rozličné odporúčania pre životný štýl – čo je priaznivé, a naopak, čo je nepriaznivé pre život. Náš životný štýl ma najväčší dopad práve na naše hladiny energie, inšpiráciu a radosť zo života.

Životný štýl poukazuje na záujmy jednotlivca, jeho správanie a vzťahy s okolím. Odráža jeho postoj, hodnoty, každodenné voľby a životnú perspektívu.

Väčšina z nás má 4 záujmy. Jesť, spať, páriť sa a brániť sa. Je to zvieracia úroveň. Takto žijú aj psy. Ľudia to majú akurát tak trocha prepracovanejšie.

Psovi stačí na obranu drevený domček, ale človek potrebuje minimálne veľký dom so záhradou. Chce miesto, kde sa bude môcť schovať pred ostatnými a užívať si tam jedlo, spánok a sex.

Zaobstarávať si tieto 4 potreby je najnižšia úroveň života.

Ak máme záujmy ako pes, nemôžeme čakať, že sa v živote dopracujeme ďalej než pes.
Ak sa nevieme správať a rozvíjať vzťahy s ostatnými, nemôžeme očakávať, že v niečom uspejem.
Ak máme arogantný a lenivý postoj, nemôžeme očakávať prosperitu.
Ak sú naše hodnoty založené výlučne na zmyslovom pôžitku, nemôžeme očakávať zdravie.
Ak nemáme žiadnu životnú perspektívu, nemôžeme čakať niečo iné, než máme teraz.

To, ako žijeme, je kľúčový faktor určujúci naše zdravie a kvalitu života. Životný štýl je oblasťou života, nad ktorou máme veľkú kontrolu. Nemôžeme kontrolovať počasie, náš individuálny genotyp, ani našu karmu.

Máme však určitú moc nad rozhodnutiami, ktoré robíme v každom okamihu.

Ak si správne nastavíme životný štýl, môžeme si vybudovať pevné zdravie, vitalitu a odolnosť voči chorobám. Tiež môžeme vďaka tomu vniesť do života šťastie, uspokojenie, disciplínu a inteligenciu.

Ayurveda predpisuje rôzne modifikácie v životnom štýle, ako napríklad:

– Aahara (strava)
– Nidra (spánok)
– Brahmacarya (sexuálna regulácia)

– Dincharya (denný režim)
– Rtucharya (odporúčania podľa ročného obdobia)
– Achara Rasayana (omladzujúce opatrenia)
– Sadvratta (kódex správneho správania)

Pozitívne zmeny v našom životnom štýle fungujú takmer okamžite. Vaše neúspechy a choroby by sa dali odstrániť lusknutím prsta. Ako to je možné?

Už od nepamäti bolo známe, že prepojenie medzi mysľou a telom je viac než fyziologické.

Sú popisované rôzne faktory, ako starosti, zármutok, strach, neúctivé správanie k Bohu, guruovi a iným autoritám, rôzne typy hriešnych aktivít a ďalšie antisociálne činnosti, ktoré majú negatívny dopad na vedomie človeka a jeho myseľ.

Tento negatívny dopad vedie k stresu, ktorý má priamy, alebo nepriamy vplyv na náš život a rozhodnutia, ktoré denno-denne robíme.

Ak je naše vedomie kontaminované, nemôžeme očakávať, že sa náš život bude uberať priaznivým smerom.

Rozhodnutia, ktoré robíme v každom okamihu, ako napríklad, čo budeme jesť, koľko budeme jesť, ako sa budeme správať k ostatným, či pôjdeme cvičiť alebo nie, kedy pôjdeme spať, či budem sedieť pred telkou, alebo venovať sa zmysluplným činnostiam – hrajú obrovskú rolu v našom mentálnom a fyzickom zdraví.

Ale ako si vytvoriť životný štýl? Ako nájsť ten správny rytmus, vďaka ktorému sa budeme posúvať vpred? Ako žiť tak, aby sme získali žiariace zdravie?

Má byť čas, kedy ráno vstanete ovplyvnený len tým, kedy potrebujete ísť do práce? Má to, čo jete, byť ovplyvnené len tým, čo práve majú vo fast foode?

Väčšina ľudí žije presne takto. Nemajú takmer žiadnu kontrolu nad svojím životom. Jednajú reaktívne. Nie sú ochotní vedome, každý deň, robiť malé kroky k úspechu a voliť si to, čo je pre nich dobré. Neplánujú, nemajú žiaden rytmus a ani životnú perspektívu.

Potom to aj tak vyzerá. Na svoju chorobu chcú rýchle riešenie v podobe super-tabletky. Na svoju chudobu chcú výherný žreb v miliónovej lotérii a na svoj neúspešný vzťah chcú rýchlo nejakú rýchlu záplatu v podobe jednorázového partnera.

A práve tu sa dostávame k bodu, kde je zjavný rozdiel medzi úspešným neúspešným človekom. Medzi zdravým a nezdravým. Úspešný človek má víziu. Zdravý človek má víziu. Chce byť zdravý. Vie, čo znamená byť zdravý a viac-menej vie, ktoré rozhodnutia ho do tohto bodu privedú. Preto na základe svojej vízie robí PRAVIDELNE každý deň malé kroky k tomu, aby sa tam dopracoval.

Jeden malý krok k úspechu. Pravidelne. Každý deň.

Úspešný človek koná proaktívne. Má určitý režim. Rutinu. Činnosti, ktoré robí s určitým vedomím pravidelne, každý deň. Činnosti, ktoré ho majú dostať do určitého cieľa.

Neúspešný človek koná reaktívne. Reaguje na to, čo mu jeho okolie ponúkne. Čaká na zázraky, ale tie samozrejme akosi neprichádzajú.

Preto, ak chcete dosiahnuť úspech v ktorejkoľvek oblasti vášho života, v zdraví obzvlášť, je dôležité mať systematicky nastavený rytmus. Čím bude tento rytmus bližší rytmu prírody, tým viac budete napredovať.

3 najdôležitejšie aspekty životného štýlu:

Ahara

Ayurveda nás učí, že takmer každý problém, fyzický alebo psychický, začína v tráviacom trakte.

Všimli ste si niekedy, aký vplyv majú na vás rôzne jedlá, ktoré zjete? Niektoré potraviny môžu vytvárať vnútornú disharmóniu, spôsobovať nadúvanie, pocit ťažkosti, pálenie záhy a podobne.

Trocha ťažšie je si všimnúť to, ako nás jednotlivé potraviny ovplyvňujú na psychickej úrovni. To, ako menia naše vedomie, náladu a inšpiráciu. Práve na to sa v najbližších riadkoch pozrieme.

“V potrave sa odráža vedomie toho, kto ju pripravuje. Je to to isté, ako keď maliar namaľuje obraz. Obraz nie je len farba na plátne, ale je to tiež odraz maliarovej mysle.” ~ Bhagavad-Gita

Trigunas: Tri kvality hmotnej prírody

Mudrci vedských čias, rishiovia, preskúmali hrubohmotné a jemnohmotné pôsobenie jedla a kategorizovali ho do troch skupín.

Satvika: potrava v kvalite dobra (Sattva)
Rajasika:
potrava v kvalite vášne (Rajas)
Tamasika:
potrava v kvalite nevedomosti (Tamas)

Tiež poznamenali, že tí, ktorí usilujú o čistotu, zbožnosť a múdrosť a tiež o žiariace zdravie, sa majú vyhýbať jedlám z kategórie tamasika a rajasika a príjimať len satvické jedlá.

Tieto tri kvality, sattva, rajas a tamas nie sú obsiahnuté len v jedle. Celý svet navôkol nás je nimi popretkávaný. Ovplyvňujú celý chod prírody a vesmíru.

Čo sú vlastne tieto tri kvality a ako súvisia s jedlom?

Sattva je jednou z troch hlavných síl alebo gún, ktoré stoja za každým fenoménom a aktivitou v živote. Pokiaľ ide o náš život, tak sattva nás motivuje rásť, expandovať, zaznamenávať pokrok, vyvíjať sa fyzicky, mentálne i duševne, a hľadať náš akýsi vyšší zmysel života.

Rovnako ako všetko vo vesmíre, sattva má svoj presný opak, tamas, ktorá nás núti zostať tam, kde sme. Tamas je sila, ktorá spomaľuje pokrok, spôsobuje stagnáciu a núti nás lipnúť na minulých udalostiach a zastaraných názoroch.

Tretia sila, rajas, slúži ako dynamická sila. Rajas dáva sattvu a tamas do pohybu. Rajas nás nabáda, aby sme konali, prevzali iniciatívu, hýbali sa a menili, bez ohľadu na výsledok alebo hlbší zmysel.

Všetky tieto tri vlastnosti sú prítomné v každom z nás a v závislosti na strave, životnom štýle, myšlienkach, emóciách a správaní sa prejavujú v rôznych stupňoch a intenzite.

Tri kvality hmotnej prírody v jedle

Sattvické potraviny sú zdravé, zatiaľ čo rajasické a tamasické sú nezdravé. Charaka Samhita, staroveký mudrc, autor jedného z najznámejších tradičných Áyurvedskych písem, povedal:

“Telo je zložené z jedla. Zdravé jedlo umožňuje živej bytosti rásť a nezdravé jedlo podporuje rast choroby.”

Aké jednoduché:)

Sattvická strava, potrava v kvalite dobra

“Potrava, ktorá je milá ľuďom v kvalite dobra predlžuje život, očisťuje existenciu a dodáva silu, zdravie, šťastie a uspokojenie. Taká potrava je výživná, chutná, šťavnatá, tučná a teší srdce”
~
Bhagavad-Gita

Sattvická strava má sladkú chuť, je šťavnatá, ľahká a má chladiaci a ukľudňujúci účinok na telo. Medzi tieto potraviny patrí:

– Ovocie, hlavne sladké
– Mlieko
– Ghee
– Maslo
– Ryža
– Pšenica
– Ovos
– Mung dál / mungo
– Niektoré druhy čerstvej, varenej zeleniny
– Ayurvedske sladidlá / cukor (sucanat, sharkara, jaggery…)
– Mandle
– Kokosový orech
– Kamenná himalájska soľ
– Zázvor
– Med
– Čerstvá voda z prameňa

Rajasická strava, potrava v kvalite vášne

“Potrava, ktorá je príliš horká, príliš kyslá, slaná, ostrá, suchá, pálčivá a horúca, je milá ľuďom v kvalite vášne. Taká potrava spôsobuje bolesť, utrpenie a chorobu.” ~ Bhagavad-Gita

Rajasická strava je príliš korenená, obsahuje veľmi výrazné chute a zahŕňa potraviny, ktoré majú prehrievajúci efekt na organizmus. Patria sem:

– Čili
– Paprika
– Paradajky
– Syr (zrejúci, solený)
– Baklažán
– Niektoré strukoviny
– Mäso (kuracie, králičie)
– Ryby
– Morské plody
– Vajcia
– Čaj
– Káva
– Sladkosti
– Nealkoholické nápoje

Ak ste neustále priťahovaný k týmto potravinám, môže to znamenať vašu fyzickú a emocionálnu nerovnováhu.

Tamasická strava, potrava v kvalite nevedomosti

“Zbytky jedla druhých, potrava pripravená viac ako tri hodiny pred požitím, potrava bez chuti, zatuchnutá, v rozklade a nečistá je milá ľuďom v kvalite nevedomosti.” ~ Bhagavat-Gita

Tamasické jedlo je ťažké, studené, suché, bez chuti, skazené, mrazené alebo zohriate v mikrovlnej rúre. Tamasické jedlo tiež zahŕňa pozostatky z predchádzajúceho dňa. Ľudia, ktorí nemajú problém zjesť tamasické potraviny sú riadení otupujúcim vplyvom tamas, a preto sú necitliví na skutočné životné hodnoty.

Ľudia otrávení vplyvom tamas, nedokážu oceniť čisté potraviny a nápoje, ako je napríklad voda.

Naopak, priťahujú ich potraviny a látky ako:

– Cesnak a cibuľa
– Mäso (kravské je najhoršie)
– Tabak
– Alkohol
– Drogy

Tamasickí ľudia sú schopní zjesť bez najmenších problémov takmer čokoľvek. Je viac než isté, že u takýchto ľudí sa v určitom bode ich života prejaví deštruktívna, život ohrozujúca choroba. Nehovoriac o tom, že ich myseľ už chorobou postihnutá je. 

Sattvická strava, ktorá podporuje rozkvet života

Podľa Ayurvedy sa sattva v živote prejavuje ako inteligencia, vyrovnanosť, poznanie, cnosť a radosť. Podporuje čistotu tela a mysle a pomáha kultivovať pokoj, čistotu a súcit.

Sattvické potraviny sú bohaté na pranu – univerzálnu životnú silu, ktorá dáva život všetkému živému v rastlinnej a živočíšnej ríši. Sattvická strava znamená nielen vegetariánske jedlo, ale zároveň jedlo bohaté na pránu.

Takým je čerstvé bio ovocie a zelenina a čerstvo uvarené jedlo z kvalitných, sattvických potravín.

Konzervy, spracované potraviny, chemické hnojivá a postreky sa so sattvickou stravou vôbec nezlučujú. Čerstvo pripravené jedlá však áno. Jedlo pripravované s láskou prispeje ku kvalite sattvy.

Úplne najhodnotnejším jedlom je prasadam – jedlo obetované Bohu.

Nidra

Cyklus spánku a bdenia a jeho správne dodržiavanie je ďalším z tých najdôležitejších pozitívnych návykov pre váš život.

Staroveké písma vravia: spokojnosť, nespokojnosť, šťastie, nešťastie, sila, slabosť, zdravie, choroba, sexuálna sila, sexuálna vyčerpanosť, inteligencia, nevedomosť, to všetko nastáva v dôsledku správneho alebo nesprávneho spánku.

Správny spánok odstraňuje choroby, prináša spokojnosť mysli a obdarováva človeka silou, žiarivou aurou a sexuálnou energiou.

Ktoré faktory sú pri spánku rozhodujúce?

– Kedy chodíte spať
– Kedy vstávate
– Dĺžka spánku
– Posledné jedlo pred spaním, strava celkovo

Dĺžka spánku závisí od veku jednotlivca. Štúdia na univerzite v San Diegu, ktorá sa robila na viac ako milión dospelých ukázala, že najideálnejšia dĺžka spánku je 6 hodín. Ľudia, ktorí spali 6 hodín, mali naviac psychickej a fyzickej sily, ale tiež sa dožívali najdlhšieho veku.

Ľudský spánok je nekvalitný a nedostačujúci, ak sa odohráva v nesprávny čas. V takomto prípade vám určite nebude stačiť ani 8 hodín.

Iná štúdia ukázala, že dĺžka spánku trvajúca 7-8 hodín denne, súvisela so zvýšenou úmrtnosťou.

U novorodencov a detí je čas spánku samozrejme omnoho dlhší.

Spánok počas dňa nie je vhodný. Ideálne však je, keď po svojom obede spravíte aspoň sto krokov a následne si dáte 15 minútový odpočinok. V lete si môžete dovoliť odpočívať o niečo viac počas dňa.

Takýto odpočinok obnovuje fyzickú a mentálnu energiu. Dávajte si ale pozor na to, aby ste sa predtým neprejedli. Inak pravdepodobne zaspíte a bude sa vám vstávať len veľmi ťažko. Takto si kompletne narušíte rovnováhu vášho tela.

Tiež treba rozoznávať skutočné potreby tela. Ak ste vážne unavení, nepotláčajte to. Tu by som však poznamenal jednu vec, čo som na ľuďoch odpozoroval. Vo väčšine prípadoch je únava spôsobená prejedaním sa. V takomto prípade sa vôbec neodporúča spať.

Kedy je ten správny čas na spánok?

Všetko v prírode má svoj naprogramovaný rytmus, ktorý sa nazýva cirkadiánny rytmus. Je to prirodzený chod prírody, riadený inteligenciou.

Tento druh inteligentne navrhnutého rytmu sa vzťahuje aj na náš spánkový cyklus. Náš egoizmus nás však núti si myslieť, že my sme ešte inteligentnejší ako príroda a preto akosi odbočili z cesty prirodzeného radu.

O 9 večer začína produkcia melatonínu. Ten kontroluje metabolizmus, imunitný systém a štítnu žľazu, prostredníctvom ktorej riadi stovky ďalších hormónov v tele. Je to také naše chemické laboratórium, skutočný elixír mladosti.

Od 9pm sa jeho produkcia ďalej zvyšuje, až kým nedosiahne svoj vrchol medzi 12 a 1 hodinou v noci. Následne sa začne znižovať a s východom slnka sa jeho produkcia zastaví.

Chodiť spať o 11 alebo dokonca neskôr, spôsobuje, že produkcia a vylučovanie melatonínu sú narušené.

O 10 večer nastáva fáza, kedy sa telo začína maximálne venovať detoxikácii a regenerácii. Ak ešte nespíme, nie je možné, aby boli orgány ako žalúdok, tenké črevo a pečeň, dostatočne prekrvené. V takomto prípade nie je možné, aby začali s detoxikáciou toxínov.

Pred polnocou prechádza organizmus fázou hlbokého spánku, ktorý trvá od 11 do 12. V tejto fáze klesne jeho spotreba kyslíka o 8%. To má za následok hlbokú fyzickú a mentálnu regeneráciu.

Fyzický odpočinok je počas tejto fázy spánku najmenej 3x hlbší ako ten, ktorý nastáva po polnoci, kedy sa spotreba kyslíka telom opäť zvýši na normálne hodnoty.

Počas tejto fázy hlbokého spánku sa vylučuje veľké množstvo rastových hormónov, ktoré majú úžasné regeneračné a omladzujúce účinky.

Pre správnu produkciu rastových hormónov je nesmierne dôležité tiež množstvo a čas posledného jedla. Ak budeme konzumovať jedlo po 6 hodine večer, narušíme si tak produkciu rastového hormónu.

To bude mať za následok potrebu dlhšieho spánku a následnú slabosť počas dňa. Preto by naše posledné jedlo malo byť veľmi ľahké, najneskôr o 6 večer. Pohár prevareného mlieka so šafránom a ghee je bona fide. Dopomôže regenerácia a vyživý ojas a sexuálnu energiu.

Ak máte zo začiatku problém so zaspávaním, nevadí. Dôležité je, že včas ležíte v posteli a snažíte sa relaxovať pri čo najväčšej tme. Tma je dôležitá, pretože akonáhle vystavíte svoje oči svetlu, produkcia hormónov sa zastaví. Prečo?

Oči sú priamo napojené na epifýzu – žľazu, ktorá produkciu liečivých substancií riadi. A riadi to na základe svetelných vnemov, podľa ktorých následne vylučuje príslušné hormóny.

Dôležité je tiež vstávanie. Ayurveda v tomto bode nezachádza do extrémov. Pre bežného človeka odporúča vstávať pred východom slnka, ideálne hodinu. To môže v lete znamenať o 5-6 a v zime kľudne aj o 7.

Pre tých, ktorý to berú vážnejšie, chcú využiť najpriaznivejšiu časť dňa naplno a chcú prekypovať silou, sa odporúča vstávať medzi 2-4 hodinou ráno.

Brahmacarya

Brahmacarya znamená život v celibáte. Ayurveda síce robí nejaké kompromisy v oblasti sexuálneho života, ale aj napriek tomu by malo byť hlavne vypúšťanie semena regulované – raz za 35 dní. V dnešnej dobe však tento princíp nedokáže dodržiavať takmer nik.

Aký to má význam a prečo je to také dôležité?

Tradične tak žili chlapci od svojho detstva, až do dospelosti. Bolo to obdobie štúdia a duchovného rozvoja, k čomu veľmi napomáha to, že muž neplytvá svojím semenom. Pre dnešných neovládnutých mužov, ktorý sú tančiacimi psami v rukách ženy, je to úplne nereálne.

Snaha dodržiavať tento princíp má obrovský prínos.

35 dní je doba potrebná na to, aby v tele dozrelo reprodukčné tkanivo. Ak sa pravidelne toto tkanivo vypúšťa, nikdy skutočne nedozreje. Dozreté pohlavné tkanivo vytvára v tele ojas, čo je nektár, esencia všetkých tkanív, najdokonalejší produkt nášho tela (áno, ešte dokonalejší než ten, ktorý dokáže dať podnet k vzniku nového života).

Ojas dáva telu obrovskú silu – fyzickú, mentálnu a duchovnú. Zvyšuje inteligenciu a žiaru človeka. Mužovi dáva silu a sexuálnu energiu býka. Stačí keď porovnáte žiariacu tvár brahmacari jogína, s tupým výrazom toho, kto si “pravidelne vylieva svoj mozog”.

Brahmacarya posilňuje disciplínu a dáva čistotu – fyzickú, mentálnu a duševnú. Preto, ak chcete zlepšiť zdravie a získať viac disciplíny pre dosahovanie úspechov, myslíte na jej dôležitosť.

Viac o ojase, si môžete prečítať v tomto článku, kde som ho bližšie opisoval>>>
(len to tam musíte niekde nájsť:)

Záverečný plán

Možno ste teraz z toho množstva informácií zmätený a neviete čo skôr. Nezúfajte, to by som nebol ja, ak by som vám to nezjednodušil. Tu je zhrnutie v troch jednoduchých bodoch a plus, dostanete odomňa BONUS!

1. Jedzte vedome. Jedlo nás ovplyvňuje tak veľmi, že si to častokrát ani nedokážeme predstaviť. Verím, že čoskoro sa spoločne naučíme, ako vyzerá ayurvedsky pokrm. Ak ho raz ochutnáte, nebudete chcieť jesť nič iné.
2. Doprajte si adekvátny spánok. Je to také jednoduché ísť skôr spať. Každý miluje spánok, tak prečo si ho nedopriať v top kvalite? Do toho by ste mali ísť predsa s radosťou.
3. Ovládajte svoj chtíč. Nebuďte ako psy a prasatá. Skutočný muž je sebaovládnutý a láskavý. Žena by mala byť spokojná a zdržanlivá. Takíto dvaja ľudia môžu žiť spoločne skutočne vznešeným životom.

BONUS: A tu je sľúbený bonus. To, ako nám trávi, má zásadný vplyv nielen na našu energiu, ale tiež na naše zdravie, pocit spokojnosti a dobrú náladu. Preto je to alfa omega celého úspechu, ak chcete zvýšiť svoju energiu. Preto som pre vás pripravil CHECKLIST, vďaka ktorému si v 15 konkrétnych a hlavne jednoduchých krokoch môžete okamžite zlepšiť trávenie a získať tak viac energie pre život:

15 KROKOV K DOKONALÉMU
TRÁVENIU

CHECKLIST, vďaka ktorému si zlepšíte
trávenie, metabolizmus a zvýšite hladiny
energie.

STIAHNUŤ CHECKLIST ZDARMA


Leave a Reply

Your email address will not be published.